fbpx

SDEX

photo of men thinking and writing
Why creating a persona is important for your website

Sådan laver du en persona og gør din hjemmeside bedre

Persona er efterhånden et ord man hører nævnt en del i kommunikations- og marketingverdenen. "Persona" er kommet for at blive, og det med en god grund. Det giver dig nemlig en mulighed for, at hjælpe dine kunder bedre igennem købsrejsen. Du kan med en persona finde ud af hvilke udfordringer kunderne har, og derved finde mulige løsninger til dem.

Få skrevet de rigtige tekster til dine kunder

Nedenfor får du svarene på hvad en persona er, hvorfor du skal bruge det og hvordan du laver en. Efter disse tre punkter, er du godt rustet til at komme i gang med at lave din virksomheds personaer.

Hvad er en persona?

Selve ordet persona har sin oprindelse fra det latinske sprog, hvor det beskriver den maske skuespillerne i antikken havde på for at stærke den karakter de spillede. Den måde vi i dag bruger ordet persona, er ofte i forbindelse med at beskrive en persons karakter eller personlighed - indenfor marketing er det med henblik på at skabe et semi-fiktivt bud på den ideelle kunde. Derfor kaldes det også ofte en "buyer persona" i inbound marketing, da det hjælper en kunde igennem købsrejsen.

En persona er til for at hjælpe dig med at tegne et billede af, hvad dine kunder har af udfordringer.

who is your persona

Hvorfor skal du bruge personaer

Når en kunde kommer ind på din hjemmeside, er der en grund til, at den her person har valgt at klikke sig derind - der er altså noget der har vækket en interesse. I inbound marketing er der derfor fokus på, at forstå hvorfor de har klikket sig ind på hjemmesiden. Derfor skal du begynde at kortlægge, hvilke udfordringer kunden mon har haft, som dit produkt eller service har været svar på.

Det kan virke lidt uoverskueligt, at skulle finde svarene på dine kunders udfordringer. Men du har sandsynligvis allerede nogle svar at hente fra dine sælgere. Du bør nemlig spørge dine sælgere, som har kontakt til kunderne helt fra starten af købsrejsen, om hvad de har lagt mærke til, er grunden til at de får et salg. Hvilke udfordringer har de haft løsningen på?

Når du har tegnet et billede af dine kunders udfordringer, kan du begynde at lave mere målrettet content til dem, og derved få dem bedst muligt igennem kunderejsen.

To specifikke grunde til at du skal bruge en persona

  • Du er ikke objektiv nok

Det er let at sidde fast i et mønster, hvor du antager, at DU selv er din oplagte målgruppe. Du er dog kun én slags kunde, og du er derfor nødt til at lave flere forskellige personaer for at nå bedst ud til alle kunder, så dit content ikke kun matcher dit perspektiv.

  • Du gætter

Ved du hvad dine kunder vil have eller gætter du blot hvad dine kunder gerne vil have? Den eneste måde du reelt kan vide, hvad dine kunder søger/ gerne vil læse / gerne vil have hjælp til, er at spørge dem. Så snart du ved, hvilke udfordringer de har, kan du gå i gang med at lave en mere effektiv inbound strategi og øge din omsætning.

En persona hjælper dine kunder bedre igennem købsrejsen

Hvordan laver du en persona?

Nu er du kommet til det bedste punkt: at gå i gang med at lave dine personaer. Der findes flere forskellige måder at give sig i kast med det på. Vi giver dig her en liste af ting, du skal sørge for at finde svar på for at bygge dine personaer. Dette er hvad du skal finde ud af:

  • Alder: Hvilken alder har din persona?
  • Køn: Mand eller kvinde?
  • Geografi: Hvor i landet bor din persona?
  • Uddannelse: Er din persona højtuddannet eller ufaglært osv.?
  • Arbejde: Er din persona selvstændig, arbejdsløs, studerende eller arbejder de for en stor eller lille virksomhed?
  • Industri: Hvilken industri arbejder din persona i?
  • Rolle: Hvilken rolle har din persona i firmaet?
  • Mål: Hvad er din personas daglige mål / opgaver?
  • Livsstil: Hvad bruger din persona fritiden på? Hvad kan de lide?
  • Information: Hvordan får din persona information?
  • Udfordringer: Hvilke udfordringer har din persona? Hvad er den største?
  • Kontakt: Hvordan foretrækker din persona at interagere? (e-mail, telefon, ansigt til ansigt)

tasks ready to write

Hvis du lige har startet din virksomhed og ingen kunder har endnu, kan du selv prøve at forstille dig, hvordan den perfekte kunde ser ud - hvem vil have brug for dine produkter og /eller services? Alternativt kan du også forehøre dig i din omgangskreds for at få lidt sparring. Det bedste måde at få bygget personaer på, er altid at kunne interviewe en kunde, men vi forstår godt, at det nogle gange ikke kan lade sig gøre fx for en start-up.

Har du dog allerede har en etableret virksomhed, kan du fx starte med at få lavet kundeinterviews med eksisterende kunder. Husk på altid at spørge dem "hvorfor" til hvert punkt ovenover - på den måde for det mest mulig viden om deres adfærd. Samtidig kan du spørge dine medarbejdere, hvad de synes, din virksomhed står for, og om de har lagt mærke til, hvad det er kunderne efterspørger.

Lige meget, hvor længe du har haft din virksomhed, skal du løbende sørge for at få lavet kundeinterviews og/eller kundetilfredshedsundersøgelser. Dette kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine kunder synes, din virksomhed er bedst til og hvor der er plads til at lave forbedringer.

Når du har indsamlet ovenstående information, kan du ud fra oplysningerne lave nogle overordnede personaer. Det kan være at der fx er mange af dine kunder der har en masse fællestræk, der gør det muligt for dig, at samle dem under én persona.

Book et uforpligtende møde med en af vores konsulenter lige her.